Nagyon aktuálisak vagyunk, úgyhogy a muzsika világnapja alkalmából (mármint egy nappal előtte) összeállítottunk egy filmzenés best-of válogatást, hogy így tisztelegjünk kedvenc műfajunk előtt. Szelektálásunk ezúttal is szigorú - belépés csak a legjobbaknak! Betétdalokkal nem foglalkozunk, továbbá fontos tényező, hogy időszámításunk szerinti (tehát Csillagok háborúja utáni - 1977) legyen a műalkotás. Ráadásul egy filmből csak egy szám nevezhető, és az animációs műalkotásokat ezúttal nem vesszük számításba. Nézzük a második, epikus tizet! És persze írjatok, tippeljetek, kommenteljetek.
20. Jon Hopkins - Monsters Main Theme (2010)
Kevesen vannak, akik egyáltalán hallottak a tavalyi év egyik legjobb SF filmjéről, a Monsters-ről. Pedig nem csak a film erős, hanem zenéje is: Jon Hopkins korábban a Coldplay-el stúdiózott, de első filmzenéje eddigi pályájának a csúcsa.
19. Michael Andrews - Manipulated Living (Donnie Darko, 2001)
A Donnie Darko ugyan nem színtiszta sci-fi, de a listán való szereplése megfelel a kritériumoknak. És nem csak Gary Jules Mad World-je miatt marad emlékezetes Richard Kelly rendezői debütálása (ugye az eredetit mindenki ismeri!), hanem Michael Andrews kísérőzenéjének köszönhetően is. A zeneszerző a kis költségvetés miatt minden hangszeren egymaga játszott: zongora, mellotron, marimba, xilofon és orgona halható a szerző tolmácsolásában eme nyomasztó albumon.
18. Clint Mansell - Death is the Road to Awe (A forrás, 2006)
Darren Aronofsky kedvenc munkatársa (az összes filmjének ő csinálta a zenéjét) kezdetben a Pop Will Eat Itself nevezetű indusztriál-rock együttes frontembere volt. Aztán pályáját az Oscar-díjas Trent Reznor (a.k.a. NIN) kezdte egyengetni, 1998 óta pedig sorra szállítja a jobbnál jobb filmzenéket.
17. Shigeru Umebayashi - 2046 Main Theme (2046, 2004)
Wong Kar Wai meditatív filmje a Szerelemre hangolva sci-fi változata. A keleti melodráma esszenciája - és ehhez tökéletes aláfestőzene dukál. Umebayashi a 2000-es években A repülő tőrök klánja, a My Blueberry Nights - A távolság íze és A Single Man filmzenéjén dolgozott.
16. Basil Poledouris - RoboCop Theme (Robotzsaru, 1987)
Basil egyetemi tanulmányai során barátkozott össze John Milius-szal, akivel megalkotta a fantasy-filmek etalonját (Conan, a barbár). Miután Verhoeven Hollywoodba tette át székhelyét, vele kezdett dolgozni (Hús és Vér, Robotzsaru, Csillagközi invázió). Hosszú és termékeny életművét 1996-ban koronázhatta meg: az atlantai olimpia nyitóünnepségén saját nagyzenekari művét vezényelhette.
15. Jerry Goldsmith - Star Trek: The Motion Picture Main Theme (Star Trek: Csillagösvény, 1979)
18-szor jelölték Oscarra, de csak egyszer nyert (1976 - Ómen). Kevés egy blog arra, hogy leírjuk számtalan alkotását, de íme pár: A majmok bolygója (egyedülálló hangzásvilágú, majdnem meg kellett változtatni miatta a lista szabályait), Brazilíai fiúk, Logan futása, Az emlékmás, és még több Star Trek rész is (5, 8, 9, 10). 2006-ban távozott el közülünk, hihetetlen életművet maga után hagyva. Szerintünk a Csillagösvény zenéje a legjobb a sorozatból (bár kétségtelenül nem a legjobb film).
14. Alan Silvestri - Back to the Future Main Theme (Vissza a jövőbe, 1985)
A film legemlékezetesebb pillanata a Johnny B. Goode című Chuck Berry-szám előadásához köthető, azért a kísérőzenéről se feledkezzünk meg! Silvestri Robert Zemeckis kedvenc zeneszerzője, és nem mellesleg SF specialista: Ragadozó, Kapcsolat, Van Helsing és a Vissza a jövőbe-trilógia zenei aláfestése is az ő nevéhez köthető. Lassan pedig 2015, úgyhogy mindenki készülődjön a Marty McFly welcome-partyra!
13. John Barry - The Black Hole Theme (A fekete lyuk, 1979)
Az idén elhunyt angol zeneszerző nem kevesebb, mint 5 Oscar-díj tulajdonosa (Farkasokkal táncoló, Távol Afrikától, Az oroszlán télen, Elza, a vadon szülötte - itt a legjobb betétdalnak járó szobrot is bezsebelte). Nevét mégis egy szériának köszönheti: 1962-87 között nem kevesebb, mint 12 James Bond-filmhez írt zenét. SF berkekben sem ismeretlen a neve, hiszen többek közt ő komponálta a '76-os King Kong kísérőzenéjét is. De kétségtelen, hogy egyik legjobb műve a Disney gyártotta film főtémája.
12. John Murphy - Surface of the Sun (Napfény, 2007)
Már megint egy angol, de ismét nem érdemtelenül. A kortárs filmes-zenei világ egyik uralkodója, aki Guy Ritchie mellett futott be a '90-es évek végén (A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső és a Blöff zenéivel). Danny Boyle filmjének legjobb pillanatait idézi meg ez a szám, ami többek közt a legutóbbi Philip K. Dick adaptációnak, a Sorsügynökség trailerének egyik aláfestő zenéje is (1.20-tól).
11. Clint Mansell - Pi r^2 (Pi, 1998)
Clint és Aronofsky, második rész. Akkor itt egy korai drum and bass munka, még a "vadóc" korszakából. Egyébként nemsokára Mass Effect 3, aminek a zenéjét ki más is írhatná?
Folytatása következik hétfőn. Nézz vissza, ha érdekel az első tíz!