Már megszokhattuk, hogy az animéket, rajzfilmeket, sorozatokat és videojátékokat rendszeresen bevizsgálja valaki, hogy mennyire ártanak a szegény ártatlan gyerekeknek és milyen mértékben kéne betiltani minden ilyesmit (az, hogy a való világban is megesnek brutális dolgok, a mindennapokban, nem érv, mert az a válasz rá, hogy fölösleges kitenni ilyesminek a gyereket... azaz a vita nyugvópontra jutott). Voltak már szülői szervek, pedagógustömörülések, nemzetközi szervezetek... és most lecsapott a nemzetközi Vöröskereszt.
Ez a sokszoros Béke-Nobel-díj nyertes szervezet nem "csak" véradásokkal foglalkozik (ami már önmagában is hatalmas dolog), hanem veteránok és harctéri sokkot elszenvedettek rehabilitálásával is. Ezek az emberek sokszor nem azért "készülnek ki", mert közvetlen életveszélyben éltek bizonyos ideig, hanem mert olyan dolgokat láttak, amik kimerítik a Nemzetközi Humanitárius Törvény (továbbiakban IHL) megsértésének fogalmát. Mit is jelent ez? Például legéppuskázott civileket, hadifogoly-kínzást vagy kivégzést, civil épületek és lakóinak lebombázását, stb.
Ami pedig a Vöröskereszt egyes szerveinél betette a kaput, az, hogy pontosan ilyen tevékenységeket jelenítenek meg a "nem-katonák" számára az újgenerációs harci játékok, mint a Battlefield vagy a Call of Duty sorozat epizódjai.
A Vöröskereszt és a Vörös Félhold pontosan az a két szervezet, amelyek meg lettek jelölve az IHL aláírásakor, mint a törvény betarttatói, és mivel kötelességüknek érzik, hogy fellépjenek az IHL megszegőivel szemben.
A valóságban. Azaz a Vöröskereszt emberei hadifoglyokat váltanak ki, tekintélyüket használják fel a kínzás és gyilkosság ellen a harcterek közelében. Most először azonban egy virtuális téren elkövetett IHL törvénysértés ellen is fellépett a Vöröskereszt és a Vörös Félhold a nemrégiben megtartott 31. Nemzetközi Konferenciájukon.
A hitelességre törekvő harctéri szimulátorok ugyanis gyakran - sajnos a valóságos helyzetnek megfelelően - képileg és aktívan is bemutatják az IHL elleni legdurvább bűntetteket: a Call of Duty: Modern Warfare-ben már az elején látható bevezető videóban is falhoz állított, elfogott ellenfeleket lőnek agyon, amit mi E/1-ben nézünk végig - ugyanis itt a diktátort alakítjuk, akit szintén lefegyverezve, megverve saját kivégzésére visznek. Ez pedig messze nem tartozik a legdurvább képsorok közé, amiket ezek a játékok időnként elénk tesznek.
A Vöröskereszt azt szeretné elérni, hogy ezeket az emberiesség ellenes bűntetteket vagy egyáltalán ne mutassák be a közönségnek a számítógépjátékokban, vagy ellenpontozzák valahogyan: mutassanak be ezzel ellenkező viselkedést, akár a legegyszerűbb módon, emberies katonatisztek, politikusok vagy vöröskeresztes személyek tevékenységének prezentálásával.
Az Entertainment Software Association, a videojáték-készítők legnagyobb szerve viszonozta a tüzet: egyik nagy kommunikációs gurujuk, Rich Taylor a következőket mondta el:
"Nem tudunk még a Nemzetközi Vöröskereszt javaslat (miszerint is jelenjen meg a Humanitárius Törvény a játékokban) részleteiről vagy érdemeiről nyilatkozni, ugyanis direkt módon nem léptünk még kapcsolatba velük ez ügyben, és nem ismerjük a gyűlésük részleteit sem. De addig is: teljesen elkötelezettek vagyunk a készítők alkotói szabadsága és művészi céljaik elérésének összes eszköze mellett."
Nos, a Vöröskereszttel ellentétben az Entertainment Software Association nem ejt foglyokat. Kérdés, hogy mennyire ésszerű dolog ilyen hangon nyilatkozni az egyik legtiszteletreméltóbb szervezettel kapcsolatban...
(És egy apróság: a Vöröskereszt nem tiltakozott a brutalitás képi megjelenítése ellen sem. Gondjuk nincs a zombis, vagy mondjuk más bolygókon játszódó háborús játékokkal. A dilemma pontosan a valóságosságban rejlik.)
blastr.com nyomán