Amerikai kutatók szerint nem minden esetben igaz, hogy a tömegközlekedés kevésbé terheli a környezetet. Tanulmány készült a közlekedési eszközök környezeti terheléséről, és a korábbi elemzésekkel ellentétben most a kutatók a teljes életciklust vizsgálták. Nemcsak az autók, vonatok, buszok és repülőgépek kibocsátását, hanem az infrastruktúra megépítését és karbantartását, a járművek legyártását, valamint az általuk használt üzemanyag előállítását is figyelembe vették.
Mindent figyelembe véve a vasúti közlekedés károsanyag-kibocsátása az eddig számítotthoz képest 155 százalékkal, a személygépkocsik és az autóbuszok szennyezése 63 százalékkal, míg a repülőké csupán 32 százalékkal nagyobb. A légi közlekedés helyzetét javítja, hogy nem kell utakat kiépíteni, csak repülőtereket.
A Berkeley egyetem munkatársai számításba vették - például a vonatközlekedésnél - az elektromos áramot előállító erőművek szennyező hatását is. A kutatók kiszámolták, hogy egy majdnem üres buszon nyolcszor magasabb az egy főre eső kibocsátás, mint csúcsidőben.
Az autó négy utassal jobban kíméli a környezetet, mint a helyi vasút, ha csak 25 százalék körüli a telítettsége. A kutatók komplex megközelítése szerint azt is figyelembe kell venni, hogy mekkora távolság megtételére tervezik az alternatív közlekedési módot.
Ha többet akarsz tudni óriási alagutakról, Londontól Pekingig robogó szuper-expresszekről, tenger alatti vasútról, akkor keresd a novemberi Galaktika magazint. Ott megmutatom neked a vasút jövőjét.