Vagyis egészen pontosan még van. A Grimm-testvérek klasszikus meséinek többféle adaptációja született már, a filmektől kezdve a rajzfilmeken át egészen a képregényekig, tévésorozattal azonban még nem igen lehetett dolgunk. Most ezt a hiányt pótolják az amerikai sorozatgyárosok, méghozzá rögtön két szériával.
Az Egyesült Államokban október 23-án mutatták be a Once Upon a Time (magyarul: Egyszer volt, hol nem volt) című széria első részét. A következő részre ugyan még egy hetet kell várni, az átlag amerikai sorozatfüggő mégsem marad Grimm-téma nélkül, hiszen október 28-án indul útjára egy másik, szintén a német mesemondó fivérek történetein alapuló sorozat. A Grimm azonban a közös gyökerek ellenére merőben más típusú feldolgozásnak ígérkezik, mint "elődje". Míg a Once Upon a Time inkább érzelmesebb, családi kikapcsolódást ígér, addig a Grimm a tündérmesék sötét oldalát domborítja ki, és a horror/krimi sorozat műfajába esik. De miről is szólnak bővebben az új szériák?
A Once Upon a Time főhőse a 28 éves Emma Swan, aki fejvadász-behajtóként és egyúttal magányos szingliként Bostonban tengeti mindennapjait. Egy nap azonban beállít hozzá egy kisfiú, és azt állítja, hogy ő Emma tíz éve kényszerűségből adoptált gyereke. A nő először nem akar hinni neki, de aztán kénytelen belátni, hogy Henry igazat beszél. Ettől függetlenül azonban a gyerek nem maradhat vele, és Emma el is indul a kisfiú nevelőanyjának otthona, Storybrooke felé, hogy "visszaszállítsa" a szökött lurkót a "jogos tulajdonosának". Útközben a kisfiú egy méretes mesekönyvet próbál biológiai édesanyja "orra alá dörgölni", és folyamatosan arról csacsog, hogy a könyv története bizony nem kitaláció, hanem a valóság - és ennek a mesének Emma is részese. Henry Storybrooke-ba érve sem fogja be a bagolylesőt, és tovább próbálja tömni anyuci fejét olyan infókkal, mint például, hogy a városka lakói valójában mind mesehősök, csak éppen nem emlékeznek személyazonosságukra. Az idő pedig megállt itt, és senki nem tudja elhagyni a helységet. A lakók egyetlen reménye Henry szerint nem más, mint Emma - ő hivatott arra, hogy megtörje a Gonosz Királynő átkát. Főhősnőnk ugyan kis híján migrént kap rég nem látott fiától - de végül mégis úgy dönt, marad egy hetet a városkában, és alaposan körben néz. Mikor beköltözik az idős nagymama és piros kendős rocker unokája által üzemeltetett motelbe, a város időtlen idők óta negyed kilencet mutató toronyóráján a nagymutató előrelép egyet.
A cselekmény az első epizód alapján így egészen érdekesnek is tűnhet - ugyanakkor szerepeltetnek benne egy olyan elemet, amit az ember nemigen tud hova tenni. A napjainkban játszódó vonal mellett ugyanis megjelenik egy párhuzamos, mesés szál is. Eszerint Hófehérkét csókjával feléleszti a Szőke Herceg - de nászuk nem lehet felhőtlenül boldog. Az esküvőre ugyanis betoppan egy hívatlan vendég Hófehérke mostohája, a Gonosz Királynő személyében, és átkot szór a népre. E szerint a mesehősöknek le kell mondaniuk arról, hogy történetük a már jól ismert, "és boldogan éltek, míg meg nem haltak"-frázissal zárulhasson. A királyi pár sok-sok hónap múltán is megoldást keres a beteljesülni készülő átokra, és végső elkeseredésükben a démoni Rumpelstiltskinhez fordulnak, aki jósképességekkel bír. El is látja információval a párt, cserébe csak Hófehérke születendő gyermekének nevére kíváncsi. A jövendölés szerint eléri az országot a Királynő átka, azonban 28 év múltán Hófehérke és a Herceg kislánya visszatér, és felszabadítja szüleit és az egész királyságot a gonosz varázs alól. A Kék Tündér, Pinocchio és Gepetto együttműködése nyomán készítenek egy szekrényt, amiben elrejtik Hófehérkéék az újszülöttjüket, így biztosítva számára a lehetőséget, hogy ne kerüljön a Királynő befolyása alá...
A két szál az első epizód végére értelemszerűen összeér - valahogy azonban még mindig kilóg a lóláb. Mert átok ide, átok oda, a Once Upon a Time a Grimm-mesék habos-babos, idealista, "disneysített", rózsaszín oldalát ragadja meg. (Bár az mindenképpen mellette szól, hogy a nagy sikerű Lost írógárdája jegyzi.)
A Grimm ezzel szemben egész más típusú adaptációnak ígérkezik. Jacob és Wilhelm Grimm történeteiben ugyanis bőven van annyi potencia, hogy igazi horror-alapanyagok legyenek. Gyermekként talán nem volt annyira feltűnő, de idősebb fejjel belegondolva azért igencsak rémisztőre sikeredett például Piroska és a(z emberevő) farkas története. Így már talán nem meglepő az sem, hogy a Grimm című sorozat főszereplője egy Nick Burkhardt nevű gyilkossági nyomozó. Kocogni induló, piros melegítős lányok ellen elkövetett erdei gyilkosságok ügyében nyomozva nem csak farkasemberek nyomára bukkan, de az is világosság válik számára, hogy ő maga a híres-nevezetes Grimm-fivérek leszármazottja. Utódként azonban nem a meseszövés folytatása válik tisztségévé, hanem az, hogy a valódi családi hagyományt folytatva az emberiséget fenyegető, természetfeletti lényekre vadásszon. És persze, hogy megmentse az ártatlanokat.
A most pénteken induló sorozatnak nem csak alaphangulata és megközelítése teljesen más, mint az, amit a Once Upon a Time esetében láthatunk, de a szerkezete is eltérőnek ígérkezik. Míg a Dr. House-ból ismert Jennifer Morrison főszereplésével forgatott, finomabb lelkivilágú nézőknek javallott széria epizódja folytatólagosak lesznek, addig a Grimm jó nyomozós sorozathoz méltán inkább epizódikusnak ígérkezik.
Ugyanaz az alaptéma két megközelítésben - teljesen más tálalásban. Kinek mi inge, azt veszi magára. Már csak annyi kellene, hogy a hazai kereskedelmi csatornákon is nyomon követhessük az ősz ígéretesnek tűnő új sorozatait. És talán erre sem kell sokat várnunk.
Rhaenyra írása